Saunagang
 Pictogrammen
 Gezondheid
 Locatie
 Huisregels
 infrastructuur
 Kostprijs
 
 Home
 
 
Sauna, en gezondheid...

Is de sauna schadelijk voor zwangere vrouwen?
Als je aan de sauna gewend bent kun je als je zwanger bent gerust gebruik maken van de sauna. Saunabaden heeft een gunstige invloed op de lichamelijke gesteldheid van de aanstaande moeder. Ook het nog ongeboren kind profiteert hiervan. Als je nog nooit in de sauna bent geweest moet je heel rustig met saunabaden beginnen. Bij twijfel raadpleeg je je arts.

Verkouden naar de sauna, is dit een goed idee?
Als je geen koorts hebt kun je rustig naar de sauna gaan. De sauna en het stoombad geven veel verlichting bij verkoudheid. Blijf echter niet te lang zwemmen (hoofd in koude buitenlucht)! Ook is het belangrijk dat je goed bent geacclimatiseerd voordat je jezelf gaat aankleden. Anders ga je in je kleding natranspireren. Droog ook je haar.

Vanaf wanneer mag ik mijn kinderen meenemen naar de sauna?
In principe kunnen kinderen naar de sauna van zodra ze zindelijk zijn. Of saunabaden wat voor uw kind is, kunt u zelf het beste beoordelen. Kinderen kunnen de sauna en de afkoeling goed verdragen. Dat komt doordat hun hart in verhouding tot het lichaam erg groot is. Wel is het belangrijk, i.v.m. kouvatten, kinderen goed te laten acclimatiseren in de rustruimte, voordat ze zich weer aankleden.

Ik heb eens gelezen dat men best met gewassen haren een sauna neemt, waarom is dit?
Kan ik dat niet beter n het saunabad doen?
De hoofdhuid is het minst gewassen lichaamsdeel.
Door ook voor het saunabad je haar te wassen, reinig je ook je hoofdhuid waardoor deze beter kan transpireren.
Door met ongewassen haren in de sauna te gaan, droogt het vet en talg in je haar in en is later moeilijk te verwijderen.
Je haar wordt stug en breekbaar.
Was je haar voor het saunabad en spoel het na iedere saunagang goed uit met koud water. Je haar blijft dan soepel.

Soms heb ik na een saunabad hoofdpijn, hoe komt dit?
Tijdens het saunabaden kun je gebruik maken van 2 soorten warmte. "Droge warmte" (de saunacabine) en "natte warmte" (stoomcabine, warme douche, bubbel- en kruidenbaden). In "droge warmte", de saunacabine, heerst een lage relatieve luchtvochtigheid. Daardoor kun je goed transpireren. In "natte warmte" is dit niet mogelijk. Daardoor kan het lichaam de overtollige warmte niet goed afvoeren, waardoor er warmtestuwing ontstaat. Door de warmtestuwing loopt je bloeddruk op. Hierdoor kan er hoofdpijn ontstaan. Om dit te voorkomen is het aan te bevelen om in je laatste saunagang gn gebruik te maken van "natte warmte". Ga dus ook niet warm douchen als je weer naar huis gaat.

Sauna en bloeddruk.
Uw bloeddruk is niet altijd constant. Hij stijgt als u zich opwindt of zenuwachtig maakt of wanneer u eet. Hij daalt als u slaapt of als u rustig en ontspannen bent. Maar wat gebeurt er met uw bloeddruk in de sauna?

Door de hoge temperatuur in de saunacabine worden de bloedvaten wijder, met name de bloed vaatjes in de huid. Het bloed heeft dus niet alleen minder weerstand in de bloedvaten maar ook een veel groter stroomgebied. Het gevolg hiervan is dat de bloeddruk daalt. Hoe hoger die bloeddruk is hoe meer hij zal dalen.
Bij het afkoelen gebeurt het tegenovergestelde. De bloedvaatjes worden weer nauwer of sluiten zich.

Het bloed heeft weer een kleiner stroomgebied en een grotere weerstand. Met als gevolg dat de bloeddruk stijgt. Bij mensen met lage bloeddruk meer dan bij mensen met een normale bloeddruk.
Waarmee we maar willen zeggen dat sauna een regulerende invloed heeft op uw bloeddruk.
Maar daar hoort wel wat bij.
Je moet je in de sauna wel aan de regels houden. Dat houdt iedere goede sauna-exploitant zijn gasten steeds weer voor. In woord en geschrift.

En uw bloeddruk vertelt u dat dat geen loze praatjes zijn. Want als u zich in de sauna niet aan de regels houdt - u zich niet rustig en ontspannen gedraagt; u zich niet volgens de richtlijnen afkoelt na het saunabad; u het warme voetenbad vergeet; ja,... dan doet de sauna u geen goed. Dan raakt uw gestel in de war, dan schommelt uw bloeddruk veel te sterk.
Dan zult u zich ook niet prettig voelen na een saunabad. Samenvattend kunnen we het zo zeggen:

Sauna is gezond, ook voor uw bloeddruk, maar de regels goed hanteren is een bloedserieuze zaak.


 
 

Elke dag

op afspraak

059-27.53.08.

info@veki.be